Oireileeko kehosi näin?

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat kallis kansantauti. Niiden aiheuttamat kokonaiskustannukset ovat yli 2,5 miljardia euroa vuodessa. Lähes jokainen suomalainen kärsii jossain elämänsä vaiheessa tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Ne ovat yleisin syy lääkärissä käyntiin ja eniten sairaspoissaoloja aiheuttava sairausryhmä. Jopa yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinsairaus.
Yllättävää kyllä, terveydenhuollossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota tule-terveyteen. Tutkimukset osoittavat, että tuki-ja liikuntaelimistön toimintakuntoa ilmaisevat ennen kaikkea notkeus, lihasvoima ja lihaskestävyys. Oikeaoppisen ja säännöllisen lihasvoima- ja liikkuvuusharjoittelun avulla voidaan merkittävästi parantaa niin työikäisten kuin ikääntyneidenkin tule-terveyttä ja näin lisätä fyysistä toimintakykyä ja elinvoimaa.
Onneksi meistä jokainen voi kuitenkin omilla valinnoillaan vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimistönsä kuntoon. Me Silverplus lihaskuntoklubilla olemme edistäneet vuosien varrella satojen asiakkaiden TULE – terveyttä.
Tutustu yleisimpiin vaivoihin alta ja lue miten asiakkaamme ovat päässeet oireistaan eroon. Monesti juuri oikeanoppinen liike on se kaipaamasi lääke.

1. Jatkuva kiristyksen tunne selässä

Tyypillinen tuntemus selässä on kiristys ja venytyksen tarve. Selkä on koko ajan mielessä. Mikään ei tunnu auttavan ja selkäsärky herättää myös öisin. Oireet ovat saman tyyppisiä istuma- ja seisomatyötä tekevillä. Selkäoireet aiheutuvat usein lihasheikkoudesta sekä takareisien- ja pakaralihasten kireydestä. Silverplussan Terveyskatsastuksessa selvitetään selkäoireiden syyt. Passiivinen venytys ja aktiivinen lihaskuntoharjoittelu auttavat useimmissa tapauksissa.

Lue Johannan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

2. Jumitusta niska-hartian seudulla ja sormien puutumista

Staattinen työ ja asento voivat aiheuttaa jännityspäänsärkyä sekä kireyttä niskassa ja hartiaseudulla. Hyviä esimerkkejä tästä ovat päätetyöskentely, kirjan lukeminen, käsityöt sekä älylaitteiden käyttö. Hieronnalla saa pumpattua aineenvaihduntaa liikkeelle ja hetkellistä helpotusta kireyteen, mutta pysyvään muutokseen tarvitaan oikeaoppista lihaskuntoharjoittelua, joka parantaa hiusverisuoniverkostoa ja hapettaa lihaksistoa tehokkaasti.
Silverplus Metodin Terveyskatsastuksessa saadaan kokonaisvaltainen kuva tilanteestasi ja ohjeet venyttelyyn ja lihaskuntoharjoituksiin.

Lue Marjan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

3. Särkyä olkapäässä ja vaikeuksia viedä kättä selän taakse

Ahdas olkapää -oireyhtymä aiheuttaa särkyä yleensä olkavarren etuosassa. Kyljellään nukkuminen on kivuliasta, käden liike on rajoittunut ja sen vienti taaksepäin voi tuottaa kovaakin kipua. Virheellinen olkapään asento tekee esimerkiksi riippumisen mahdottomaksi. Yleensä henkilö näiden oireiden lisäksi huomaa ryhtinsä huonontuneen.
Silverplus Metodin avulla saadaan ahdas olkapää –oireyhtymän helpotusta.

Lue Kaisan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

4. Pistemäistä kipua lapaluiden välissä

Oireet alkavat pikkuhiljaa yläselän kiristymisellä ja ovat lopuksi todella voimakkaita. Pistemäinen kipu lapaluiden välissä vaikeuttaa pään kääntämistä, käsien liikuttamista ja jopa hengitystä. Kyseessä on rintarangan fasettilukko, joka aiheutuu kireistä lihaksista. Selkänikamarakenteen elastisuus vähenee, jolloin nivelkapselit jäykistyvät ja selkä ”lukkiutuu”.
Silverplus Metodin avulla saadaan rintarangan fasettilukko avattua ja lisättyä nivelten liikkuvuutta sekä lihasten aineenvaihduntaa.
(Sydänperäiset oireet tulee selvästi erottaa edellä mainitusta oireyhtymästä. Sydänperäinen oire on puristava, vannemainen tunne, joka ilmaantuu yleensä päivässä. Mene tässä tapauksessa ehdottomasti lääkäriin!)

Lue Minnan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

5. Huonontunut ryhti

Monet kärsivät tietämättään rintalihaksen kireydestä, sekä yläselän lihaksiston heikkoudesta. Kireä rintalihas vetää olkapäitä eteenpäin ja heikot yläselän lihakset antavat myöden, jolloin olkapäät kääntyvät eteen ja ryhti huononee. Silverplus Metodin mukaisesti tehdyt passiiviset venytykset ja aktiivinen lihaskuntoharjoittelu poistavat kireyttä ja vahvistavat heikentyneitä lihasryhmiä, jolloin ryhtikin suoristuu.

Lue Justuksen tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

6. Kipua kyynärpäässä

Kipu kohdentuu kyynärnivelen ulkosyrjään ja tuntuu selvimmin kättä suoristaessa. Tuntuu myös, että tavarat eivät pysy kädessä ja puristaminen on vaikeaa. Kyseessä on tenniskyynärpää, eli sormien ja ranteen ojentajalihasten ylirasitustila. Jatkuva rasitus johtaa tulehdukseen. Oireyhtymän aiheuttajana on yleensä tottumaton ja/tai runsas ranteen lihasten käyttö, kuten vasarointi, ruuvaus, hiiren käyttö, kutominen, sekä tenniksen ja sulkapallon peluu. Hoitona on rasituksen välttäminen, lepo, kylmäkääre ja tulehduskipulääke. Kortisonia ei vaivan hoitoon suositella, eikä se poista oireyhtymää. Kovimman kivun hellittäessä on hyvä lähteä varovasti kuntouttamaan kättä oikeaoppisin venytysliikkein ja keveillä painoilla.
Silverplus Metodin avulla saat ohjeet passiiviseen venytykseen ja aktiiviseen lihaskuntoharjoitteluun.

Lue Simon tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

7. Kipua polvessa

Polvikipuun voi olla monia syitä. Mikäli kyseessä on tapaturma, polvi pettää, lukkiutuu tai nostaa kuumeen, on syytä hakeutua lääkäriin.
Jos taas kipu aiheutuu selkeästi rasituksesta, hiljalleen kävellessä tai juostessa pidempään, niin apua saadaan lihasten vahvistamisesta ja venyttelystä. Silverplussan Terveyskatsastuksessa selvitetään polvikivun syy ja annetaan henkilökohtaiset ohjeet venytyksiin ja aktiiviseen lihaskuntoharjoitteluun. Silverplussan Täsmäjumpat ja rauhalliset venyttelytunnit sopivat hyvin polvivaivoista kärsivälle.

Lue Eevan ja Jussin tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

8. Jomottavaa kipua olkapäässä

Kipu ja jäykkyys hiipivät olkapään alueelle vähitellen, ja lisääntyvät levossa. Kipu on voimakkaimmillaan öisin, eikä tunnu hellittävän missään asennossa. Kättä on vaikea liikuttaa ja äkilliset nostot tai heilautukset aiheuttavat sähköiskun kaltaista kipua koko olkavarressa. Kyseessä on jäätynyt olkapää. Selvää syytä tähän oireyhtymään ei tiedetä, mutta oireiden kulku tunnetaan.
Jäätynyt olkapää on yleisempi naisilla. Kipuilu voi kestää 4 kuukaudesta jopa kahteen vuoteen. Aktiivisella kuntoutuksella vältetään kirurgiset toimenpiteet, nopeutetaan paranemista ja ehkäistään vaivan uusiutuminen. Kättä on pidettävä liikkeessä ja käden liikeratoja on pyrittävä laajentamaan sekä lihaksistoa vahvistamaan. Tärkeää on, että liikkeet tehdään oikein ja omatoiminen harjoittelu on tässäkin vaivassa avainsana toipumiseen. Silverplussan Terveyskatsastuksessa saat hyvät ohjeet passiiviseen venyttelyyn ja aktiiviseen kuntouttavaan liikuntaan.

Lue Päivin tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

9. Kipua jalkapohjassa ja kantapäässä

Uudet jalkineet, pitkä rasitus tai jopa pitkä seisominen saattaa aiheuttaa kovaa kipua jalkapohjassa, erityisesti kantapäässä. Kantakalvon tulehdus on rasituksen aiheuttama seuraus, joka voi jopa estää kävelyä. Röntgenkuvassa näkyvä luupiikki ei ole syy vaan seuraus. Pitkäaikaista seisomista ja jalan rasitusta tulee välttää, tulehduskipulääkettä voi käyttää väliaikaisesti. Myös pehmennystyyny kantapään alla voi auttaa. Jalkaterän-, pohkeen- ja säärenlihasten vahvistaminen sekä venyttäminen nopeuttavat vaivan paranemista ja ehkäisevät sen uudelleen syntymistä.
Silverplussan Terveyskatsastuksessa saat kotihoito-ohjeet venytyksiin.

Lue Marja-Liisan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

10. Levottomat jalat

Levottomat jalat – oireyhtymässä jaloissa tuntuva epämiellyttävä tunne estää nukahtamista ja jalkoja on pakko liikuttaa. Kipua esiintyy useimmiten illalla nukkumaan mennessä, kun aktiivinen liikunta lopetetaan. Oireina voi olla myös epämiellyttäviä, sähköiskun tyyppisiä kramppeja jaloissa, erityisesti pohjelihaksissa. Tämä kertoo lihaksien huonosta aineenvaihdunnasta ja kireydestä.
Silverplussan Terveyskatsastuksessa saat ohjeet passiiviseen venyttelyyn ja aktiiviseen kuntouttavaan liikuntaan.

Lue Johannan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

11. Toispuoleista kipua pakarassa tai alaselässä

Si-nivelen ongelmat aiheuttavat kipua lannealueella. Oireena on toispuoleinen yläpakarakipu, joka lisääntyy rasituksessa ja saattaa valvottaa öisin.
Syynä voi olla esim. äkillinen tärähdys, kuten kuoppaan astuminen, kompastuminen tai kaatuminen.
Lihaskuntoharjoittelu on osa hoitoa, jonka tavoitteena on parantaa lantion hallintaa ja vahvistaa lantion ja alaselän tukilihaksia. Selkä-, vatsa- ja pakaralihasten rooli on keskeinen rauhallista venyttelyä unohtamatta.

Lue Anna-Liisan tarinaVaraa aika Terveyskatsastukseen

ASIAKASPALVELU
044 030 3136
info@silverplus.fi

OSOITE
Pitkämäenkatu 6, 3krs
20250 Turku

AUKIOLOAJAT
Ma, Ke 9:00-21:00
Ti, To 7:00-21:00
Pe 9:00-19:00
La 10:00-14:00
Su 10:00-14:00,
Kuukauden viimeinen sunnuntai klo 16:00-20:00

Suljettu pyhäpäivinä