Asiakastarinat

1. Jatkuva kiristyksen tunne selässä

” Olen aina liikkunut paljon, jumpannut, juossut, joogannut. Aloitin työmatkakävelyn ja kävelin parin vuoden ajan n 6 km päivässä. Hyvät lenkkarit ja selkäreppu turvasivat vauhdikkaan matkan. Pikkuhiljaa huomasin, että herään aamuyöstä klo 4-5 aikoihin siihen, että selkäni jumittaa. Usean viikon ajan jouduin keskellä yötä nousemaan ylös ja tekemään venytysliikkeitä, että saisin taas nukuttua. Venyttelin ahkerasti, kävin hieronnoissa, naprapaatti toi hetkellisen helpotuksen. Sänkynikin on kunnollinen, mutta selkäni vaan jatkoi kummallisen kireänä. Pätkäinen yöuni kiukutti. Tulin Silverplussaan ja menin oitis Saritan Terveyskatsastukseen. Toista tuntia kestänyt keskustelu, lihasten ja liikkeiden kevyt testaus selvitti Saritalle kroppani tilan. Muutamalla uudella lihaskuntoliikkeellä ja innovatiivisella venytystekniikalla SAIN IHAN SAMANA PÄIVÄNÄ AVUN: nukuin seuraavana yönä aamuun asti ilman selän jumitusta ja venytyksiä 🙂 ! Nyt olen koukussa lihaskuntoiluun eikä päivääkään mene ilman Saritan täsmävenytyksiä. Ihana nukkua koko yö putkeen!”
Johanna, 52v


2. Jumitusta niska-hartian seudulla ja sormien puutumista

Kenelläpä ei olisi niska-hartia vaivoja? Niskan jäykkyyttä, käsien puutumista öisin ja päänsärkyä. Minulla on ollut jo pitkään. Autolla ajo, käsityöt ja tietokoneella näpyttely ovat lisänneet vaivoja. Olen saanut hieronnasta apua, tilapäisesti.
Vasta kun aloitin säännöllisen niska-hartia jumpan, olen saanut pysyvän avun vaivoihini. En ole mikään kuntosali-ihminen. Yksin puurtaminen laitteilla ei ole minun juttuni. Mieluummin jumppaan ohjatussa ryhmässä. Teen liikkeet oikein ja ohjaaja tsemppaa ja määrää tahdin. Tulee tehtyä kunnolla ja riittävästi toistoja.
Nivelrikko selkärangan ylimmissä nikamissa on lisännyt niska-hartia vaivojani, mutta ei estä jumppaamista. On vain sovitettava liikkeet ja toistot oman kunnon ja rajoitusten mukaiseksi. Tässäkin auttaa koulutettu ohjaaja, joka osaa neuvoa vaihtoehtoisia liikkeitä.
Tosiasia on, ettei kukaan muu saa lihaksiisi voimaa ja niveliisi liikkuvuutta kuin sinä itse. Liikunnan on oltava jatkuvaa, muuten saat vain tilapäistä apua. Jumpparyhmät Silver Clubilla ovat mukava ja tehokas tapa hoitaa niska-hartia vaivoja. Minä olen ainakin todella tyytyväinen, että olen ottanut viikko-ohjelmaani säännölliset ”jumppatunnit”.
Sanonta ”ottaa itseä niskasta kiinni” sopii tähän vaivaan enemmän kuin hyvin.
Marja, 68 v.


3. Särkyä olkapäässä ja vaikeuksia viedä kättä selän taakse

Minua vaivasi kipu käsivarressa, eikä kättä pystynyt nostamaan paljoakaan. Kävin työterveyslääkärillä, joka ohjasi fysioterapiaan. Fysioterapeutti ei kuitenkaan tunnistanut vaivaani ja totesi, että olen jostain syystä alkanut nostaa kättäni ”väärin” ja se täytyi nyt korjata. Kävin siellä muutaman kerran, ja käsi helpottikin hetkeksi, mutta vaiva palasi uudelleen. Enää en mennyt lääkärille, vaan tuskailin käden kanssa ja harrastin ahkerasti sauvakävelyä toivoen liikunnan auttavan.
Olin aikoinani käynyt myös salilla, mutta kyllästyin kuntokeskusten ahtaisiin tiloihin, ruuhkaisiin ja ulkonäköä painottaviin ryhmäjumppiin. Kun kuulin aikuisille suunnatusta Silverplus kuntoklubista, päätin tulla tutustumaan.
Vaivani tuli puheeksi heti ensimmäisellä Saritan tunnilla ja hän totesi, että kyseessä on ahdas olkapää. Ohjeeksi sain lopettaa sauvakävelyn, koska eteen viety ja maahan tärähtävä liike ei ole hyväksi. Sen sijaan aloin käydä niska-hartia tunneilla vahvistaakseni yläkehon lihaksia.
Nyt on yli kaksi vuotta tehokasta jumppaa takana, käsi ei enää vaivaa ja nousee helposti ylöskin!
Kaisa, 63v


4. Pistemäistä kipua lapaluiden välissä

”Olen aina ollut liikunnallinen ja pitänyt itsestäni huolta. Pidän lenkkeilystä ja käyn 2-3 kertaa viikossa juoksemassa koiramme kanssa. Olen myös käynyt nuoresta asti säännöllisen epäsäännöllisesti kuntosalilla. Aloimme rakentamaan taloa 2011, jolloin kuntosalilla käynnit vähenivät tontilla vietetyn ajan vuoksi. Jaksoin hyvin tehdä kaikki ”miestenkin työt” ja kannoin työpäivien jälkeen harkkoja tai gyproclevyjä. Työnkuvani on myös melko fyysinen ja pikkuhiljaa kehoni alkoi väsymään aamusta iltaan jatkuneesta rasituksesta. Saatoin herätä aamulla siihen että minun oli vaikea saada henkeä. Huomasin kerran myös että en pystynytkään enää roikkumaan kun killuin rakennustelineistä, tuntui että kädet repeytyisivät irti. Tuokaan ei kuitenkaan herättänyt minua. Lopulta epämiellyttävä kiristyksen tunne muuttui kivuksi. Tuntui että päänkääntäminenkin oli hankalaa, hiuksien peseminen lähes mahdotonta ja taaksepäin nojaaminen todella kivuliasta. Menin lääkäriin siinä vaiheessa kun pystyin enää nukkumaan vain yhdessä asennossa, heräsin kipuun kun yöllä yritin vaihtaa asentoa. Lääkäristä sain kipulääke- ja lihasrelaksanttireseptin. Jäin sairaslomalle ja pois rakennusmaalta. Söin lääkkeitä suurimmat mahdolliset annokset, mutta tuntui että niistä ei ollut apua.
Äitini oli käynyt Silverplus kuntoklubilla jo muutaman vuoden ja päässyt eroon omasta selkävaivastaan. Hän oli vakuuttunut siitä että myös minä saisin avun Terveyskatsastuksesta. Olin ala-ikäinen salille, mutta pääsin kuitenkin tuohon Terveyskatsastukseen. Tunnin vastaanoton aikana minulle selvisi että kyseessä on rintarangan fasettilukko, joka johtui lihaskireyksistä. Minulle näytettiin kuvista miten lihakset selässä menivät ja mistä niiden kiristyminen aiheutui. Sain kotiin venyttelyohjeet ja minua ohjeistettiin olemaan tekemättä raskasta fyysistä työtä. Opin myös että kipu selässä supisti lihaksia lisää ja minulle suositeltiin lämpötyynyä ja saunaa lihasten rentouttamiseen. Tuntui jotenkin hölmöltä etten itse ollut ymmärtänyt mistä oli kyse edes lääkärillä käynnin jälkeen.
Aloitin lämpöhoidoilla ja rauhallisilla venyttelyillä. Oloni parani radikaalisti muutamassa päivässä! En ollut uskoa sitä todeksi. Olinhan kuitenkin syönyt lääkkeitä aikaisemmin jo pidemmän aikaa. Kova, vihlova kipu muuttui pieneksi lihassäryksi ja lopulta hävisi puolentoista viikon kuluttua kokonaan. Jatkoin tekemään venyttelyitä parantumisenkin jälkeen. Mikäli niistä tulee taukoa laiskuudesta tai kiireistä johtuen kehoni muistuttaa siitä kyllä heti!
Minna, 35v


5. Huonontunut ryhti

” Olin jo jonkin aikaa ollut tuskaisen tietoinen kroppani harmillisesta kankeudesta. Kengännauhojenkin solmiminen alkoi tulla aina vain hankalammaksi. Harrastan sulkapalloa kerran viikossa. En luonnollisestikaan ollut koko elämäni aikana venytellyt itseäni missään tilanteessa. Kankeissa lihaksissa se tuntui hyvin epämiellyttävältä.
Sitten aloin kuitenkin miettiä vähän ennen 60 vuotispäiviäni: jos nyt on näin, mitä on 10 vuoden kuluttua? Teen päätetyötä, istun selkä kumarassa ja selkävaivojakin on ollut. Auvoiseksi ajattelemani tulevaisuus ei näyttänytkään enää niin lupaavalle. Vaihtoehtoja oli kaksi: jatkaa samaan malliin tai tehdä asialle jotain.
Silverplussan lupaus ”Elinvoimaa lihaksista” avasi silmäni. Kuihtunut, kumara ukonkäppänä ei välttämättä olekaan väistämätön tulevaisuudenkuvani. Voin lihaksia aktivoimalla pitää itseni suht notkeana ja elinvoimaisena. Päätin yrittää. Menin Silverplussaan, ohjaajan kanssa etsittiin pahimmat lukkiutumat, ja sain ohjeet passiiviseen venyttelyyn. Se kuulosti hyvältä. Ei tarvinnut hikoilla, kunhan vain venytti joka päivä jumittuneita lihaksia. Nyt olen tehnyt harjoituksia kolme viikkoa, ja ainakin liikeratani ovat laajentuneet ja niska kääntyy ihan eri tavalla kuin ennen. Odotan innolla tulevaa kehitystä. Saa nähdä, kuinka paljon lihakseni ovat notkistuneet puolen vuoden kuluttua.”
Justus, 60v


6. Kipua kyynärpäässä

” Olen taustaltani entinen voimannostaja ja käynyt kuntosalilla koko ikäni. Kolme vuotta sitten otin harjoitusohjelmaani mukaan uutena ranteenlihaksille kohdistetut liikkeet. Koska olen tottunut salilla kävijä, harjoitin uusia liikkeitä yhtä intensiivisesti kuin muitakin lihasryhmiä. Kovaan rasitukseen tottumattomat ranteenlihakset ärtyivät kuitenkin harjoitteista ja sain lopulta tenniskyynärpään vasempaan käteen.
Kipu oli todella kova määrätyissä hyvin kevyissäkin liikkeissä. Esimerkiksi peiton päälle vetäminen oli todella kivuliasta. Sain käteen sähköhoitoa, mutta siitä ei ollut apua. Minulle ehdotettiin, että käsi puudutetaan kolmeksi kuukaudeksi, mutta siihen en suostunut.
Kuntosalilla treenatessa pidin kädessä kiristyssidettä. Silverplussassa neuvottiin, että käsi kaipaa lepoja ja venyttelyä. Sain venyttelyohjeet ja annoin kädelle sen kaipaamaa lepoa. Kipu alkoi lopulta hellittää vuoden prosessin jälkeen, ja oireet hävisivät.”
Simo, 66v


7. Kipua polvessa

”Oikea polveni on noin 10 vuoden ajan aiheuttanut vaivaa liikunnan yhteydessä: kun olen hiihtänyt, lasketellut tai kävellyt yli tunnin niin polvi alkaa pistävästi kipuilla ja tuntuu siltä, ettei sen päälle uskalla kunnolla astua. Samoin pitkän istumisen tai automatkan jälkeen oikea polvi alkaa jomottaa ja kaipaa akuutisti liikuttamista.
Olen polvea käynyt näyttämässä ortopedille, kuvatkin otettiin, mutta ”mitään leikattavaa ei ole”. Uutinen oli osaltaan hyvä, mutta varsinaista apua en saanut. Kehotus vain jatkaa liikuntaa. Nyt olen käynyt Silverplussassa 3 kuukautta ja Terveyskatsastuksessa todettuihin lihasheikkouksiin sekä lantion alueen kireyteen sain apua passiivisella venytyksellä ja täsmällisillä lihaskuntoiluohjeilla. Nyt polvi on oireeton ja tuntuu kestävän hyvin sen yli tunninkin lenkin. Mahtavaa – ja ihan ilman leikkauksia sain itse korjattua itseni Silverplussan avulla.”
Eeva, 53v

”Harrastan juoksua läpi vuoden. Se on todellinen intohimoni. Olen juossut muutaman puolikkaan ja tavoitteenani on juosta tulevaisuudessa myös maraton. Juoksen usein aamuisin ennen töitä tai viikonloppuisin ennen perheen heräämistä. Tiedän että venytellä tulisi, mutta sille ei oikein tunnu löytyvän aikaa, enkä ole ollut oikein varma mitä liikkeitä minun tulisi tehdä. Viime keväänä polveni ulkosyrjä alkoi kipeytyä lenkkeilystä. Aloin venyttelemään lenkkien jälkeen ja tuntui että sain sillä kipuun lievitystä. Siitä huolimatta juostessa polvi kipeytyi aina nopeammin ja enemmän. Lopulta pystyin juoksemaan vain muutaman kilometrin kun polvi pakotti lopettamaan. Kävelin välissä hetken ja jatkoin taas juoksua. Juoksulenkeistä tuli painajaismaisia.
Vaimoni ystävä tuntee Silverplussan omistajat ja kehotti minua kääntymään heidän puoleensa. Olin netistä googlaillut että kyseessä saattaisi olla juoksijanpolvi, mutta vaikka kuinka venyttelin, en päässyt vaivasta eroon. Silverplussan Terveyskatsastuksessa haastateltiin, sekä kartoitettiin hyvin kokonaisvaltaisesti koko kehoni, vaikka vaivani oli vain toisessa polvessa. Kävi ilmi että etureisien ja takareisien lisäksi selkäni oli myös todella kireä. Samoin jaloistani löytyi lihasepätasapainoja ja pakaran sivuosassa oleva lihas oli kuulemma todella heikko. Tällä sanottiin olevan yhteyttä polvikipuuni. Polvikivun syyksi epäiltiin samaa, jota olin itsekkin epäillyt, juoksijanpolvea. Juoksusta käskettiin pitämään aluksi kuukauden tauko. Samoin ensi talven juoksuihin kehotettiin hankkimaan nastakengät, sillä liukkaalla juoksu kuulemma ruokki vaivaani. Sain melko erilaisia venytysohjeita joita olin kotona tehnyt. Osa oli minulle täysin uusia. Samoin sain ohjeet lihaskuntoharjoitteluun, ja aloin muutaman vuoden jälkeen käymään salilla ohjeiden mukaisesti. Kun kuukauden päästä pääsin vihdoin juoksemaan, pelkäsin todella että polvi alkaa sattumaan samalla tapaa kuin aikaisemminkin. Hämmästyksekseni kova kipu oli kokonaan poissa ja pääsin juoksemaan lenkin loppuun. Tuntemuksia polveen alkoi tulla viimeisten kilometrien aikana, mutta ero oli silti valtava. Kahden kuukauden kuluttua tuntemuksiakaan ei enää tullut. Nykyään venyttelen säännöllisesti, sillä en todella enää halua vaivan uusiutuvan!
Jussi 41, v.


8. Jomottavaa kipua olkapäässä

” Minulla on ollut molemmissa olkapäissä diagnoosina ns. jäätynyt olkapää. Oireilu alkoi 2006-vuoden aikana. Parantuminen on molemmilla kerroilla kestänyt n. 2 vuotta. Mitään varsinaista syytä ei oireiden syntymiseen ole ollut. Todennäköisesti vaiva on kehittynyt siirtyessäni aikaisemmasta lastentarhanopettajan työstäni päätoimisesti hallinnollisiin tehtäviin. Ensimmäisellä kerralla olkapää (vasen) kuntoutui hyvin. Mikä johtunee siitä, että olen vasen kätinen ja kättä tulee aktiivisemmin käytettyä. Toisella kerralla (oikea käsi) toipuminen ei mennyt niin hyvin. Käsi ei noussut ylös suorana ja lapaluun seutu kipeytyi usein kävelylenkkien aikana.
Aloitin Silver Plussassa käymisen n. 5 vuotta sitten. Aikaisemmin en juurikaan ole kuntosaleilla käynyt, muuta liikuntaa toki olen harrastanut enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Silver Plus ympäristönä vakuutti minut heti ensi käynnillä. Minulle tehtiin saliohjelma, joka pyrki lihaskunnon parantamiseen. Mukana oli mm. olkapään ja käsivarren lihaksiin kohdistuvia harjoitteita. Pikkuhiljaa lihasvoima kasvoi ja liikkuvuuskin koheni. Kun kahvakuulatunnit alkoivat, löysin lajin jonka uskon viimeistelleen olkapääni kuntoutumisen. Olen nyt käynyt erilaisilla ohjatuilla tunneilla säännöllisesti 2 -3 kertaa viikossa. Olkapääkipuja ei ole enää ollut. Ei myöskään niska-ja hartiaseudun jäykkyydestä aiheutuvia päänsärkyjä. Myös omatoiminen venyttely on kuulunut ohjelmaani alusta alkaen.”
Päivi, 56v


9. Kipua jalkapohjassa ja kantapäässä

” Kärsin jalkaterien ongelmista vuosia. Oireet alkoivat vähitellen, ja epäilenkin että polvieni nivelrikosta johtuvat jalan virheasennot olivat syy vaivojen taustalla. Oireet aaltoilivat. Välillä oli helpompia kausia ja toisinaan todella vaikeita vaiheita. Muistan yhden kuuman kesän, jolloin olisi ollut mukavaa pukea hellemekon kanssa sandaalit, mutta kivut olivat niin kovat, että pystyin kävelemään vain lenkkitossuilla.
Kävin lääkärissä moneen kertaan vaivani kanssa. Sain vuosien varrella lukuisia kortisonipiikkejä ja hermorata tutkimuskin tehtiin kahteen kertaan. Rahaa meni paljon tukipohjallisiin sekä erilaisiin kenkiin. Lopulta minulle ehdotettiin leikkausta, johon en suostunut riskien vuoksi.
Aloitin Silverplussassa loppu vuodesta 2014. Kerroin vaivoistani ja minua ohjeistettiin heti alkuun luopumaan tuetuista kengistä ja siirtymään kuntosalilla paljasjalkakenkiin. Täsmäjumpissa jalkateriä vahvistettiin lihakunto ja tasapainoliikkein. Ensimmäistä kertaa kuulin miten jalkaterien lihasten aktivointi ja vahvistaminen olisi ratkaisu ongelmaan. Oireet alkoivat askel askeleelta helpottamaan ja puolen vuoden jälkeen olin täysin oireeton. Sen jälkeen oireita ei ole ilmennyt kertaakaan ja tuosta on nyt kulunut puolitoista vuotta!”
Marja-Liisa, 63v


10. Levottomat jalat

”Minulla on ollut niin sanottuja levottomat jalat oireyhtymän oireita satunnaisesti jo vuosia. Kesäloman aikana oireet kuitenkin pahenivat niin, että yöuneni häiriintyi merkittävästi. Iltaisin nukkumaan käydessäni jalkoihin tuli epämäärästä kipuilua ja kihelmöintiä, mikä pakotti liikuttamaan jalkoja, ja esti nukahtamisen pitkälle aamuyöhön. Erikoista näissä oireissa oli se, että ylös noustessani ne loppuivat saman tien, mutta nukkumaan palatessani oireet palasivat.
Satuin vierailemaan elokuun alussa Turussa ystäväni luona, ja hän kehotti minua käymään terveystarkastuksessa Silverplussassa. Varasin ajan saman tien, sillä oireet olivat olleet todella kiusallisia. Noin tunnin testausten ja haastattelun jälkeen todettiin, että yksi syy vaivoihini saattaa olla todella kiristyneet pohjelihakset, sekä melkoisen kireät takareidet. Sain päivittäisen kunto-ohjelman, johon käytän terveystankoa sekä pieniä painoja. Silverplussan vinkit passiivisista venytysliikkeistä ovat tuoneet avun jalkojeni vaivoihin. Voimakkaat levottomien jakojen oireet poistuivat jo kahden venyttelypäivän jälkeen, ja jo viikon parin venyttelyn jälkeen olen ollut täysin oireeton. Terveystangon käyttö osana liikuntaa on muodostunut jo tavaksi, ja huomaan, että säännöllisyys venyttelyissä on hyväksi. Vaikka harrastan muutakin liikuntaa kuten golfia, hiihtoa, kävelyä, kuntopiiriä ja joogaa, niin tämä venyttelyrutiini auttaa toipumaan istumatyön ja autoilun epäedullisista vaikutuksista. Terveystankoa olen käyttänyt myös muuhun harjoitteluun kuten hartioiden ja käsivarsien lihaksien jumppaan, johon sain vinkkejä Silverplussan käynnin aikana ja opasvihkosesta.”
Johanna, 52v

”Vasemman puoleisen pakaran yläosa alkoi yllättäen vaivata, ja tuntemus muuttui kivuksi muutamien päivien päästä entistä selvemmin. Kipu lisääntyi samalla puolella pakaran keskikohtaan ja voimistui. Käveleminen alkoi rasittaa pakaraa, puhumattakaan lenkkeilystä. Vähensin liikettä, tämäkään ei auttanut vaan yöt alkoivat muodostua painajaisiksi. Aamuyöstä olin hereillä ja kääntelin levottomana
kivun käsissä. Särkylääkkeet eivät auttaneet ja jalan liike alkoi vähetä. Jalkaa oli vaikeaa nostaa ja istuminen tuntui tuskalta.


11. Toispuoleista kipua pakarassa tai alaselässä

Hakeuduin netistä katsomalleni parhaalle lääkärille. Sain lääkkeitä ja lonkasta otettiin MRI- kuva, jossa ei ollut mitään ihmeempää.
Olin erittäin kivulias, aloitin hakemaan apua muualta. Liikunnan-ammattilaisilta sai neuvoja venyttelyyn silverplussasta.
Passiivista venyttelyä ja kevyttä liikettä. SI-nivelenlukkiutuminen sanottiin olevan kivun syy.
Googletin oireet netistä ja tunsin kaikki samat kivut. Mistä kaikki sai alkunsa omalla kohdallani.
Kompastumisesta, horjahdin ja putosin. Kaatumisessa kaikki tapahtui todella nopeasti ja aikaakin kyseenomaiseen
tapahtumaan oli kulunut jo 2kk, en tahtonut edes muistaa, että jotain on sattunut.
SI-nivelen kivut lukkiutumistilanteessa ovat kaikille samat ja erittäin ikävät.
Olen vahvistanut nyt syviälihaksia, vatsaa ja selkää sekä VENYTELLYT säännöllisesti.
Ikävää oli, ettei lääkärillä ollut aavistustakaan siitä mikä minua vaivasi.
Nyt kuitenkin voin hyvin ja jatkan liikkumistani pysyen pystyssä.”
Anna-Liisa, 56v

ASIAKASPALVELU
044 030 3136
info@silverplus.fi

OSOITE
Pitkämäenkatu 6, 3krs
20250 Turku

AUKIOLOAJAT
Ma, Ke 9:00-21:00
Ti, To 7:00-21:00
Pe 9:00-19:00
La 10:00-14:00
Su 10:00-14:00,
Kuukauden viimeinen sunnuntai klo 16:00-20:00

Suljettu pyhäpäivinä