HAUISKÄÄNTÖ VINOPENKILLÄ

Aseta vinopenkkiin itsellesi sopiva kulma. Ota yksi käsipaino ja aseta käsivarsi penkin selkänojalle. Kyynärnivelen tulee olla liikkeessä hyvin tuettuna.

Pidä vartalo kiinni penkissä koko liikkeen ajan ja aseta jalat niin, että tasapaino säilyy hyvänä. Vartalo ei saa liikkua liikkeen aikana.

Aloita liike alhaalta asti, lähtöasennossa kyynärnivel on pehmeässä koukussa. Koukista kättä niin pitkälle, että paino tulee olkapään kohdalle. Palauta hallitusti takaisin lähtöasentoon.

Tämä liike on raskas ja yksi parhaista eristävistä liikkeistä hauikselle. Muista siis lämmitellä huolellisesti ja aloittaa harjoitus kevyemmillä vastuksilla välttääksesi kyynärnivelen kipeytymistä ja muita vaivoja.


Yleisimpiä virheitä: Helpoimmissakin liikkeissä voi tehdä virheitä, sama koskee hauiskääntöä. Kaikissa hauiskäännöissä vartalon on pysyttävä paikallaan. Älä siis ahnehdi painojen kanssa, vaan valitse sellaiset vastukset joilla pystyt suorittamaan liikkeen puhtaasti. Vain silloin voit taata kehityksen hauiksellesi. Tietysti tehokeinoja käytettäessä tai silloin, kun tarkoituksenasi on saada täydellinen väsyminen lihakseen, voidaan sarjan kaksi viimeistä toistoa tehdä pienellä vartalon avustuksella. Toinen yleinen virhe on jättää liike vajaaksi. Muista tehdä mahdollisimman laajaa liikerataa, käsi suoristuu aina välissä. Pumppaavassa liikkeessä saadaan tietysti kestävyyttä, mutta ei saada harjoitettua koko lihasta kokonaisvaltaisesti. Joissain käännöissä voidaan jättää pehmeä koukku kyynärniveleen, jotta vältetään kyynärnivelten kipeytyminen.

Teksti: Milla Sipilä, Liikuntaneuvoja, Personal Trainer, Silverplus kuntoklubi