HAUISKÄÄNTÖ VASARAOTTEELLA

Valitse haluamasi käsipainot. Tarkkaile peilistä suoritustasi. Liikkeen voi suorittaa seisten tai istuen.

Pidä hartiat takana koko liikkeen ajan ja olkavarsi kiinni kehossa. Aloita liike suorin käsin, käsipainot lantion vieressä. Käännä painot olkapäiden kohdalle ja palauta samaa reittiä hieman jarrutellen takaisin. Käsipainojen asento ei muutu missään vaiheessa, pidä ranteet tiukkana koko liikkeen ajan.



Tämä on erittäin hyvä liike rasittamaan olka-värttinäluulihasta.

Yleisimpiä virheitä: Helpoimmissakin liikkeissä voi tehdä virheitä, sama koskee hauiskääntöä. Kaikissa hauiskäännöissä vartalon on pysyttävä paikallaan. Älä siis ahnehdi painojen kanssa, vaan valitse sellaiset vastukset joilla pystyt suorittamaan liikkeen puhtaasti. Vain silloin voit taata kehityksen hauiksellesi. Tietysti tehokeinoja käytettäessä tai silloin, kun tarkoituksenasi on saada täydellinen väsyminen lihakseen, voidaan sarjan kaksi viimeistä toistoa tehdä pienellä vartalon avustuksella. Toinen yleinen virhe on jättää liike vajaaksi. Muista tehdä mahdollisimman laajaa liikerataa, käsi suoristuu aina välissä. Pumppaavassa liikkeessä saadaan tietysti kestävyyttä, mutta ei saada harjoitettua koko lihasta kokonaisvaltaisesti. Joissain käännöissä voidaan jättää pehmeä koukku kyynärniveleen, jotta vältetään kyynärnivelten kipeytyminen.

Teksti: Milla Sipilä, Liikuntaneuvoja, Personal Trainer, Silverplus kuntoklubi