HAUISKÄÄNTÖ ALATALJASSA

Valitse haluamasi painot ja aseta suora tanko ristitaljan alavaijeriin. Tue jalkapohjat laitteeseen ja käy selinmakuulle. Maatessa säilytät koko ajan hyvän asennon ja suoritustekniikka on puhtaampi vain hauiksen tehdessä työn.

Aloita liike käsivarret mahdollisimman suorina ja olkavarret lähellä vartaloa. Käännä tanko rinnalle asti ja jarruta samaa reittiä takaisin. Saman liikkeen voi tehdä myötäotteella, jolloin kyynärvarren lihakset aktivoituvat enemmän.


Yleisimpiä virheitä: Helpoimmissakin liikkeissä voi tehdä virheitä, sama koskee hauiskääntöä. Kaikissa hauiskäännöissä vartalon on pysyttävä paikallaan. Älä siis ahnehdi painojen kanssa, vaan valitse sellaiset vastukset joilla pystyt suorittamaan liikkeen puhtaasti. Vain silloin voit taata kehityksen hauiksellesi. Tietysti tehokeinoja käytettäessä tai silloin, kun tarkoituksenasi on saada täydellinen väsyminen lihakseen, voidaan sarjan kaksi viimeistä toistoa tehdä pienellä vartalon avustuksella. Toinen yleinen virhe on jättää liike vajaaksi. Muista tehdä mahdollisimman laajaa liikerataa, käsi suoristuu aina välissä. Pumppaavassa liikkeessä saadaan tietysti kestävyyttä, mutta ei saada harjoitettua koko lihasta kokonaisvaltaisesti. Joissain käännöissä voidaan jättää pehmeä koukku kyynärniveleen, jotta vältetään kyynärnivelten kipeytyminen.

Teksti: Milla Sipilä, Liikuntaneuvoja, Personal Trainer, Silverplus kuntoklubi